Bada kallt – så gör du

Ingen kan ha missat att jag älskar att bada. Bad är min absolut starkaste medicin mot precis allt ont. Ingen kan heller ha missat att jag älskar att bada kallt. I pandemitider har det dessutom blivit min favoritkrydda till varje liten vardagsutflykt! Och finns det inget bad till hands, så tar jag gärna en kall dusch. Iskall måste den vara, för att få igång ruset inuti kroppen.

Blodet rusar eftersom kroppen utsätts för stress. Allt försvar slås på med ett enda fokus: att hålla värmen. Detta rus är kännbart långt efter kallbadet, och direkt när man kommer upp ur badet känner man sig dessutom jätteduktig för att man just har – utsatt sig för något och överlevt det.

Effekterna rent fysiskt har gåtts igenom i många hälsoblaskor och bloggar, poddar och böcker, och kanske kommer du att tänka på Wim Hof-metoden? Yes, det är holländaren som springer halvmaraton på Arktis barfota enbart iklädd shorts och simmar 66m under vatten täckt av is. Han menar att man kan åstadkomma i princip vad som helst genom att kombinera andningsteknik, köldexponering och commitment. Och källorna om man söker på kallbadets hälsoeffekter är rätt samstämmiga. Att utsätta kroppen för kallt vatten ger bättre blodcirkulation, stärker immunförsvaret, ger oss bättre sömn och mera fokus. Det kan dämpa ångest och mildra depressioner.

En intressant forskningsgenomgång från hälsokliniken TPI, kan du läsa här. Artikeln styrker något jag känt på mig: att kallbad förbättrar resultatet av uthållighetssporter. Däremot verkar det sänka effekten av styrketräning. Dvs. det är bra att bada efter löpning men inte efter gymmet.

Forskningen verkar också styrka att temperaturen måste vara tillräckligt låg för att de goda effekterna ska kicka in. Tar du en ljummen dusch, blir du varken varm inifrån eller utifrån. Du blir bara frusen, så känn hur det riktigt ilar, då är det kallt nog.

En mer kortfattad artikel om effekterna på hälsan hittade jag i Kurera, där författaren till Wild Swimming, Helena Kubicek Boye, intervjuas och även ger kom igång-tips.

Det är kul att läsa hennes tips, eftersom de stämmer väldigt bra överens med mina! Det är helt enkelt inte så avancerat utan rätt så självinstruerande att börja kallbada. Förutom då att man ska klä av sig när det är skitkallt i luften. Man behöver kort och gott vilja.

Och för den som tvekar, så finns det massor av fb-grupper och instagramkonton, sök på t ex kallbad och vinterbad, med mängder av foton på glada vinterbadarnyllen. Låt dig inspireras!

För dig som läser min blogg och har funderat på att börja, listar jag här svaren på några av vanliga frågor jag brukar få:

  • Var ska jag bada?
    Brygga med stege så kan du sänka dig ner snabbt utan att släppa taget, eller kasta dig bakåt och simma. Sandstrand så kan du vältra dig och springa i och ur.
  • Hur ska jag komma igång, när tar jag första doppet?
    Bor du nära vatten, kan du ta ett doppet i slutet av löprundan, som en add-on med kläder när du ändå är varm. Du kan också fortsätta bada från sommarsäsongen, för att ta lite i taget. Eller så gör du ett event med vänner eller främlingar, med mycket dokumentation och kanske en termos te efteråt. Låt dig inspireras av alla de vinterbadargrupper som finns, där folk lägger upp foton och kanske annonserar bad-events. Vem vill inte synas på sådana bilder! Kallbad är extremt Instagram-vänligt.
  • Måste man basta efteråt?
    Nej. Det är smart att promenera 10-15 min till badet eftersom man då blir varm, och på samma sätt håller värmen på vägen tillbaka. Har man bastu är det självklart ljuvligt, men absolut inget måste.
  • Kan jag bada ensam?
    Ja, om du förbereder dig. Jag badar nästan alltid själv, och då har jag alltid varma kläder och något att ställa mig på när jag byter om. Kanske en sittdyna Det enda jag inte får är lika snygga kort.
  • Måste jag bada naken?
    Nej, men det känns oftast onödigt med badkläder eftersom man ändå står på bryggan och kränger av sig dem under sin handduk. Badkläder blir blöta och kalla, vi är alla lika inför vinterdoppet, vik undan blicken när ditt sällskap badar så blir allt bara så mycket enklare.
  • Hur länge ska man vara i, kan man vara i utan att det blir farligt? Och vad är hälsosamt?
    Längsta jag varit i är 46 sekunder, men det finns en gammal tumregel om 1 min/1-gradigt vatten osv. Mitt mål är att palla mer än en minut, men detta kräver ordentligt med tid för att bli varm efteråt, så planera väl.
  • Hur ofta ska jag bada?
    Så ofta som gör att du håller uppe ett sug. Varannan dag, varje dag, varje helg? Ju längre det går mellan varje gång, ökar risken att du blir bekväm. Eller så längtar du något enormt genom att bada sällan. En artikel i Utemagasinet hävdar att du ska bada 4-7 gånger per vecka för att få ordentliga hälsoeffekter. Det kan ju låta ouppnåeligt, men kanske värt att testa i en månad om du verkligen behöver effekterna?
  • Räknas det som ett vinterbad även om jag har mössa och vantar, varken doppar huvud eller händer och inte släpper stegen?
    Ja. Du kommer att känna ett rus, och det är hela grejen.
  • Hur håller man värmen efteråt?
    Ha alltid varma skor där du kan röra tårna, och varma vantar och håll igång händerna. Mössa är bra, och såklart varma kläder. För mig är det ok att doppa huvudet så länge jag har en mössa, mest kritiskt är att hålla igång händerna.
  • Hur kan jag använda andningen som verktyg?
    Andas ut med långa andetag. Detta har jag lärt mig av Lucas Rockwood, under en av hans kurser i gravitationsyoga. Långa andetag hjälper till att lugna kroppen och förbereda den för yttre stress såsom kallbad. Jag andas alltid ett par riktigt långa andetag innan jag kliver i.
  • Ska jag kallbada om jag har hjärtfel?
    Det är en medicinsk bedömning som jag inte kan uttala mig om, men eftersom det är en extrem stressreaktion så brukar läkare inte rekommendera det.
  • Är kallbad miljövänligt?
    Ja, jag har svårt att komma på något mer resurseffektivt. Om du går eller cyklar ner till badet, använder vanliga badkläder och handduk eller näckar, har din vanliga mössa och vantar, så krävs ingen specialutrustning. Vissa köper neoprenskor och -vantar, för att kunna vara i längre, men bortsett från det krävs ingenting annat än tillgång till badbart vatten.

Och det är det allra häftigaste i mitt tycke – hur en så enkel grej kan ge så mycket glädje.

20210111_0901265061105249338182197.jpg

Foto nyårsaftonsbad i Hälsingland 2020: Tove Lindén

Det gråaktiga fotot är från Gålö havsbad i januari 2021

Bryggan nederst är en brygga vid Tullingesjön där jag badade på julafton 2020