Ett lite grönare cykelliv

Detta inlägg görs i samarbete med Tooorch

För någon vecka sedan fick jag ett förslag till bloggsamarbete med ett företag som säljer cykelprylar. Jag gjorde den sedvanliga researchen om hållbarhet på deras hemsida och kontaktade sedan dem för att ställa följdfrågor inför vårt eventuella samarbete.

Det visade sig att Tooorch gör en hel del som inte står på hemsidan, utöver kärnan som är att göra det lätt för cyklister att hitta rätt pryl. De har, vilket framgår på hemsidan, en gräns på 700 kr för fri frakt, som ett incitament att handla flera saker samtidigt så att de kan samfrakta mer och optimera förpackningar.

De arbetar för att minimera emballage. Det kan låta självklart, men om du tänker efter, det är inte alls ovanligt att man får en liten pryl i en stor kartong när man beställer på nätet. Detta innefattar också att de köper cykellampor och cykellås utan kartong när det går, och packar cykeldäck tajt för att spara plats och material. De köper slangar och däck enbart av leverantörer som har en hållbarhetspolicy.

Dessutom är de i färd med att skriva avtal för fraktbolag där leveransen hem eller till leveransbox/utlämningsställe går med fossilfritt eller cykel. Om vi som handlar sedan väljer det, får vi lite renare närmiljöer.

Jag ställde de här frågorna för att jag med mina sponsrade samarbeten vill kunna guida till ett lite grönare cykelliv (och med mina osponsrade också, för den delen).

Jag fattar att det är en balansgång, men gör det ändå. För alternativen finns ju: inom resande (cykel på tåg, elbil med rätt cykelställ), inom kläder (fler och fler märken kör linjer med återvunnen polyester, hållbar merino eller bra garantier), energibars (eko och veganska finns det många av), i viss mån däck (Continental blandar in maskrosgummi i vissa pendlardäck) samt cykeloljor där flera märken eko-anpassar sig, och så vissa cykelflaskor. Och solkräm!

Och såklart underhåll och fiffiga materialbesparande hemmafix-lösningar och massor av kunskap som förlänger livet på grejer.

Men på många fronter ekar det tomt: hjälmar, skor, glasögon, ramar, hjul, skoskydd som pallar mer än en PP i skogen innan de trasas sönder…

Cykelsporten ÄR en prylsport, och vi ska cykla på bra maskiner som håller oss glada. Till det krävs prylar, och som miljövän kan det kännas hopplöst att älska en prylsport. Men jag kan inte sluta älska den och jag kan inte sluta bry mig, planeten kommer alltid att vara vackrast från en cykelsadel. Och vi vill väl ha en hälsosam planet att cykla på?

Rent vatten att fylla våra flaskor med?

Och levande dikesrenar fria från skräp?

Alla som jobbar med cykel inser att prylar är ett måste för själva cyklingen, med alla de materialflöden och transporter som krävs. Och man ska akta sig för att grönmåla självklarheter.

Det gäller att hitta balansen. För ett mindre, nystartat företag som Tooorch kan sakerna ovan vara en bra start, som förfinas och vässas och utvidgas och som kan sporra konkurrenterna.

Och när de förhoppningsvis berättar om detta på sin hemsida, så vet vi att de också bryr sig och då kan vi välja dem.

Jag är glad att de hörde av sig till mig. Jag blir glad när folk bryr sig om samma saker som jag.

Snart kommer en nyhet här på bloggen på detta tema, så håll utkik!

Emelie tog fotot från Gotland Ring där vi körde elbil på racingbanan, och Salomongrejen som tillhör Marre på nedersta bilden, är en refill för flytande cykelföda som kan spara plastförpackningar jämfört med att köpa förpackad cykelföda

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s