Hur gick det för Falun i miljö-rankingen?

Två av fem!

Ekologiska bananer? Ja.

Ekologiskt kaffe? Nej.

Källsortering? Nej.

Vegoutbud? Nej.

Övrigt? Hemplockade äpplen från villaträdgård.

***

Ingenting om transporter? Nej, inte denna gg som var en mjukstart. Hela idén med tävlingar är att folk reser dit. Det är både säkert den största miljöpåverkan och samtidigt den svåraste. Vi tar det därför separat. I detta inlägg vill jag istället ha fokus på bananerna.

Enligt Naturskyddsföreningen är endast någon procent av den globala produktionen ekologisk. I Europa uppskattas den ekologiska konsumtionen till 10-15 procent. Och i Sverige, en storkonsument där vi äter 100 bananer per person och år, är 40 procent av bananerna som säljs ekologiska!

Vi är en stor, relativt duktig konsument alltså.

Därmed är det talande att jag fick det förvånade svaret från funkisen i sekretariatet: ”oj det tänkte jag inte på att de var ekologiska, det köper väl alla nu för tiden?”

För det är ju dit vi måste, till att eko blir det nya normala som konsumenten eller arrangören inte ska behöva tänka på. För det har butiken redan tänkt ut, genom att enbart sälja ekologiska eller göra dem billigare, eller genom exponering.

Alla vi som serverar ekologiska och för den delen även rättvisemärkta bananer på evenemang är därmed i gott sällskap!

Så fortsätt med det, börja med det och sluta aldrig med det.

Och ni som blir sponsrade med bananer, tänk på den goodwill som det sponsrande företaget får genom att leverera ekologiska och gärna rättvisemärkta bananer till era evenemang. Ni tjänar alla på att efterfråga det.

🍌🍌🍌

Rättvisemärkt kaffe och rättvisemärkta bananer garanterar även arbetsvillkoren och utgör en växande men inte lika stor del av konsumtionen som ekologiskt märkta.

Naturskyddsföreningen skriver mer om bananproduktion här

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s