Leta stig och hitta ben

Morrn och rapport från igår!

Igår vid sex på kvällen däckade jag i badkaret. Duschvattnet var så mjukt och lent. Jag drog upp knäna och lutade mig mot ena sidan av karet för att försöka täcka så mycket som möjligt av kroppen med vatten. Sedan vaknade jag av att det kom luftbubblor ner i vattnet genom ena näsborren. Den hade kasat ner under vatten, och väckt mig.

Jag gick motvilligt upp och klädde på mig. På mobilen hade Robert skickat bilder.

Anna dricker te i solen, Anna försöker posa, Robert posar i cykelkepsen med solen i ögonen, Robert snygg och snabb i allén vid Drottningholm.

Då mindes jag. Vi hade ju cyklat!

Jag gnuggade vattendropparna ur huden och såg ner på mina russinfingrar. Så rekapitulerade jag förloppet.

Jag hade föreslagit att vi skulle dra iväg mot Ekerö för att klättra upp på Ekerötoppen. Sedan skulle vi ta färjan till Slagsta för att få oss lite Mälarnjutning, varpå vi skulle leta oss ned till den förföriska strandremsan som enligt en av mina läsare, var värd att cyklas. Denna remsa skulle ge oss gruskontakt och förbinda Vårberg med Liljeholmen utan att våra känsliga premiärpsyken skulle behöva tugga asfalt.

Vackert så. Robert anlände i sin stiligt omlackade ram, vi trampade upp på Tranebergsbron och möttes där av SOLEN.

Ja, det var en inbjudande vårsol som mötte oss på vår älskade Tranebergsbro. Vindpustarna låg och vilade medan vi försiktigt tillryggalade kilometrarna fram till Drottningholm. Där tog vi höger för att komma in på lilla spurtvarvet, där jag brukar köra skyltspurter. Vi besåg endast skyltarna, det var ju premiär och Roberts gym-ben behövde rullas ur. Och mina icke-ben behövde vakna.

Så körde vi allén mot stora vägen. Robert gjorde en fixiecross-sladd på ett grusparti, och vi tog höger. Snart såg vi Ekerötoppen, dit ska vi sa jag till Robert. Och så var vi vid Tappström där en liten väg under bron ledde oss till just toppen. Trampa ur i en kurva och stanna vid vägbommen och ladda.

Efter en pp drog vi uppåt, på avstånd från varandra för att undvika backvurpor. Så tuggade vi asfalten och Robert försvann bakom ett krön.

Nu var det jag och backen.

Efter den lite mjuka asfalten kom grusbranterna. Kurva på kurva på kurva och psyket bråkade och där kom första tanken på att kliva av och gå! Men jag var förberedd och tog fram den backstrategi jag utvecklat i Norge: ett tramptag i taget och du ska upp.

Och upp kom jag. Och när jag nådde toppen med mitt premiärflås stod Robert där och peppade, och sedan gick vi fram till kanten.

Folk åkte verkligen skidor här. En liten lift drog upp hugade åkare som sedan kastade sig utför på konstsnön.

Vi drack lite te och kisade mot solen. Sedan åkte vi ned i jakt på det värmande flåset.

Vi flåsade oss ända vägen till färjan, fick oss en solglimt och kunde värma oss i passagerarhytten, letade oss ner till strandremsan och här kom dagens fail.

Eller det som fick definiera dagens runda: att på cross leta stig. Glädjen i att någon sa att det finns stig här följt av berusningen i här är den det måste vara den! Varpå stigen urartar i MTB-trail-ish stenskravel och Robert trycker en praktvurpa. Se hur cykeln troget flyger med sin ryttare från stig ner till slänt! Det är en mjuk och fin luftfärd, och efteråt kan vi med lite skräck som vanligt konstatera att det lika gärna hade kunnat vara stenskravel som Robert landat på. Och hur hade ryggen hans mått då?

Upp och kolla cykeln, är allt ok Robert ja det är det! Och sen faktiskt vända. Stigen som definierade stigfinnarturen bjöd visserligen på dödsvacker utsikt över Mälaren, men den var inte cross-bar.

Vi fick finna den en annan gång, om det ens var den vi fann.

Ut och tillbaka och ta en genväg i ett parkeringsgarage. Cykelbana till Årstaberg och där vid bron till Hornstull kändes allt som hemma.

Älska komma in i stan efter att ha varit utanför ett tag.

Och det var den premiären. Hej då Robert tack för idag!! och hem till bad och däck och det var där rapporten började.

Och det är där den slutar, mitt i trötta vader, mjuka ben och bilder Robert skickat i mobilen.