Swimmer’s high: så gör du

Åk ut till ett vatten, gärna salt.

Inspektera brygga och strand. Var kan du gå i fort med hela kroppen, doppa huvudet och sedan komma upp på ett rimligt sätt?

Utse en klädhållare. Om ingen sådan finns till hands, utse en plats där du kan lägga kläderna i en hög. Kom ihåg var du har hårsnodden.

Ha skor som du snabbt kan få in fötterna i.

Redo?

Av med kläderna. Stå gärna på handduken. Fötterna ska hållas varma så länge som möjligt. De är din sista och första kontakt med vattnet och med bryggan. På fötterna vilar hela kroppen. Ju kallare de är, desto kallare blir hela kroppen.

Var skräckslagen inför kylan. Frukta den. Se ditt liv passera revy. Så gör du det. Så hoppar du i, doppar hela kroppen och huvudet, skjuter upp dig från botten upp på bryggan.

Ge upp ett glädjeskrik.

Du är nu uppe. Ställ dig i skorna. På med handduken. Ditt inre kraftverk sköter resten.

Tacka klädhållaren om det fanns någon sådan. Gå upp till huset och in till den väntande brasan och de små glasen med stärkande rusdryck. Sätt dig i bara handduken bredvid de andra, både badare och klädhållare. Se glöden brinna i deras ögon, känn huden vibrera, känn blodet rusa, låt saltvattnet rinna på ryggen, garva ihjäl dig åt något någon säger.

Den kommer att garva ihjäl sig tillbaka.

***

Swimmer’s high.

Det håller i sig hela kvällen, och flera dagar till, för vissa.

🐬

Fotograf: okänd