Zoe: om acceleration och köra för fort-effekten

Dags för lite elbilsblogg! (som produceras i samarbete med Renault, likt de tidigare elbilsinläggen)

Idag var det vilodag för mig och förkylningshjärnan. Vi sov till åtta, bökade omkring med sömndruckna ögon och mobilflipprade oss fram till nio. Då gick vi på toa, diskade undan och kollade vädret. Sedan dök vi tillbaka ner i sängen fram till tio, då vi gick upp och käkade frukost.

Efter ett par timmar var det dags att trampa till Björkhagen. Zoen stod snyggt och prydligt i garaget med laddhandtaget i nosen. Ut med den, backa ut Zoen och in med crossen i garaget.

Klart! Dags att dra mot Vallentuna där föräldrarna väntade med hemvävda mattor som skulle skydda bepryda mitt vardagsrumsgolv.

Låt oss då börja med tema 1: Hur man tjänar på snabb acceleration

Vägen dit går genom tusen tunnlar och avfarter. Det mesta löses med google maps välfungerande navigering, men det finns tillfällen då man snabbt måste fatta egna beslut. Och i de lägena tjänar man ofta på den förmåga att accelerera snabbt, som elbilen med sin effektiva framdrift har.

Som den gången i tunneln då jag tvingades köra över heldraget för att hinna till rätt avfart. Sur långtradare bakom; tut på dig själv du ditt skrälle! och så en annan gång vid filbyte, ba ”hej du här kommer jag ingen oro jag kommer hinna innan du kör in i mig!” lite så. Överlag filbyten och utfarter, man har en fördel med det rappa gensvaret. Man kan köra ut nån millisekund senare än vad man med förbränningsmotor hade pallat.

Den passar min livsstil, hade jag kunnat påstå om detta varit en livstilsblogg: jag lever ofta enligt min inte kompass men ibland måste jag navigera om med blixtens hastighet och då finns elbilens acceleration för för mig!

OMG. Glömmer aldrig då jag under en klätterresa i Österrike 2004 skulle köra oss hem genom Tyskland. Vi skulle vid ett tillfälle köra ut på autobahn med den stackars vita lilla skorv till bil vi hade. Jag körde ut och såg lastbilen för sent, skorven morrade i högan sky och varvade sig själv tusen gånger innan supertut och arg min från chaffisen och helt befogat var det ju, men vad gör jag! Jag ger den stackaren ett fuck you!

Ok vi byter till 2.) vad som händer med batterikapaciteten när man kör för fort på motorvägen. Yes yes, som jag ju testade i söndags kväll hem från Eskilstuna, i vårmörker. Det som händer är att man kan köra ifatt och förbi en sjuherrans massa förbränningsbilar och andra såskoppar. Det som också händer är att man knappt märker att man kör så fort som man kör. 140 km/h känns som 50, ah men ni fattar. Yes yes, och det tredje som händer är såklart att batteriet laddar ur mycket snabbare. Helt i onödan, varför ska man köra så fort när det är mörkt och varför ens när det är ljust?

För att det är kul, givetvis.

Iallafall fram till första urladdningen.

Jahaja, där har ni mina två teman för dagen och givetvis fick föräldrarna provköra. De tyckte Zoen var lätt och smidig, Forden deras kändes som en traktor sa mamma efteråt.

Så kan det gå!

Slut på inlägget, och imorgon får det också ta mig tusan vara slut på förkylningen. Och läs gärna Robins insiktsfulla inlägg om hur elbilen räddar bilismen, men inte klimatet, här.

Ah men just det! Pappa vidareförmedlade också den pedagogiska liknelsen mellan vattenrör och elkabel för den som vill förstå laddhastighet. Med ett smalt rör rinner vattnet igenom men långsammare. Med ett bredare rör rinner samma mängd vatten igenom snabbare!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s