Grön utblick: en cykel-på-tåget-berättelse

Morrn från snabbtåget!

Skrev detta inlägg på väg hem från Mallorca för någon vecka sedan. Satt och myste med dubbla dubbel espresso i finmuggen. Hade många timmars tågresa framför mig – njuta njuta njuta. Det var tiden! Den värdefulla tiden. Och utsikten över sydfrankrikes kullar med galopperande hästar i Camargue och rösten som ropade ut de franska stationerna på ett sätt som gjorde att man ville stanna på varenda en. Narbonne. Perpignan. Montpellier.

Sorry dog lite.

Det här inlägget ska handla om hur man kan åka tåg till cykelresan. Jag själv körde ju bil ned till Belgien med Alex, sedan fortsatte jag själv med tåg och hamnade till slut på ett flygplan till Mallorca. Jag föll på målsnöret, rakt in i fossilsamhällets blöta, ack så lättillgängliga!, famn.

Några som inte gjorde det, även om de totalt sett hade en kortare resa än mig, var Kristina och Thomas. Två cykelbekantingar från Västerås som i godan ro kunde njuta av tågresa till och från Flandern och hade det finfint med sina cyklar i väskor (när de inte köttade 171 km-rundan i Flandern Runt).

Jag tänkte naturligtvis mycket på den frihet de genom sitt tågval hade tillskansat sig. Leta parkering, tanka och stå i bilkö? Glöm det! Samtidigt var de ödmjuka nog att be oss bilburna att njuta av den andra typen av frihet man får som bilist. Den att kunna stanna i söta små byar och komma till avlägsna platser. Vilket vi ju gjorde, så gott vi kunde.

Så gick mina tankar när jag och Alex tog ett kort farväl av Kristina och Thomas på en pub vid stationen i Oudenaarde. Hade vi inte snurrat runt och letat parkering hade vi hunnit snacka mer med dem!

Hursom. De har åkt tåg med cyklarna förut och kommer såklart att göra det framgent. Därför vill jag dela deras resa här på bloggen.

🚆 ”Vi tog nattåget till Köpenhamn från Stockholm. Vi bokade en tvåbäddskupe eftersom väskorna tar så mycket plats att ingen annan kan åka med. Från Köpenhamn åkte vi sedan till Waregem i Belgien, 12 km utanför Oudenaarde. Vi bytte tåg på flera ställen och bytena fungerade bra. Väskorna var skrymmande i volym men lätta i vikt så det gick bra att bära dem.

🚆 Waregem var lagom nära för att i rimlig tid ta sig till start och från mål i Oudenaarde. En runda med start och mål på samma ort underlättar logistiken betydligt.

🚆 Vi köpte biljetter på bahn.de utan platsbiljetter. Det kostade 2×199 Euro T/R Malmö-Waregem (för oss båda). På vägen dit hade vi biljetten i appen bahn.de och på hemvägen en biljett de skickade på posten. Fungerade utmärkt – fler resenärer behöver inse hur bra det går att göra på det sättet. Alltför många hetsar med resebyrå när man lätt köper biljetter direkt i appen (såtillvida man inte behöver interrailkort, dessa måste av någon anledning fortfarande skickas hem som rek, eh 50-talet ringde? Reds anm)

🚆 På hemvägen blev det strul i Hamburg så vi missade nattåget i Malmö och fick sova över där. Vi tog ett jättetidigt X2000 tillbaka mot Västerås/Eskilstuna och bokade plats i vagn 7 (med utrymme för rullstol). Inga problem att få med cykelväskorna.

🚆 Cykelväskorna är en mjuk sort utan hjul från Scott som finns att läsa mer om här.

🚆 Vi kan verkligen rekommendera andra att ta cykeln på tåget ut i Europa. Alla andra länder utanför Sverige är mycket mer positiva till cykel ombord. En fördel var nog också att vi inte åkte i rusningstid.”

🚆🚆🚆

Vill också!!

Under min vecka på Mallorca funderade jag mycket på valet av transportmedel. Och vad som motiverar till vilket val. Förutom klimatavtrycket finns ju så mycket annat att ta i beräkningen, och olika saker spelar olika roll beroende på sträcka och annat. Den som väljer flyg framför tåg eller båt kanske sparar någon timme men får mycket annat meck i utbyte: transfer till och från, vara där en lång tid innan, stresspåslag vid säkerhetskontroller och annat smått och gott som jävlas och förstör semesterglädjen. Med tåget slipper man ofta allt detta, och ibland sparar man inte alls så mycket tid som man tror om man räknar in all tid.

Men man är trygg med flyget, så då väljer man ändå det.

Jag själv valde bort nattbåten för flyget för att slippa en natts förstörd sömn. Min sömn är min borg. I tid och pengar hade jag vunnit. Med bättre planering lyckas jag nästa gång ta mig till Mallorca med tåg och dagbåt.

Jag tror att valet av transportmedel är en blandning som till största delen har att göra med vana och trygghet. Om det nya är lätt att testa, och ger mervärden, ja då är steget mindre.

Bilder på det!!

Älska back-fejs

Foton: Essy, Kristina och Flandern runt-fotografen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s