RR #21: hur jag vurpade mig till en fjärdeplats i CX-SM

Denna race rapport börjar 12:50. 13:00 går starten och jag har precis kört klart mitt andra och sista provvarv på den 3,5 km långa SM-banan. 40 minuters race. Varberg, havet, fästningen, här kommer jag.

Jag är speedad och ombytt och huttrig när jag ber Robin och Robert om hjälp med nummerlapparna. Ber är kanske fel ord. Befaller är bättre.

Tre är det. En bak, en på höger arm och en på vänster. Nummer 32. Robin jobbar på ryggen medan Robert fipplar med nålarna på högersidan. Hjältar. Hade jag också gjort under den tidspressen.

Det är crossväder. Små minidroppar trillar från januarihimlen och jag kör i långa ben och långa armar under bibs och tröja. Långa fingrar på vantarna. Två minuter innan start har jag nummerlapparna på plats och trampar iväg till fållan.

”Tur för dig att du kom nu”, säger en anhörig till en av mina motståndare. Surgubbe.

Eliten drar iväg och 30 sekunder senare går starten för oss. Bara jag som kör i brillor. De andra ser medelstarka ut, jag hamnar i mitten av fältet och ler på asfalten i första kurvan.

Vad stark jag känner mig! Upp på första gräset till havsutsikten och snart börjar gräskurvorna. Jag är fortfarande i mitten. Yeah, det här kommer bli kul!

Men kadensen är för hög. Jag behöver fart och avstånd. Men växlen tar inte, jag kan inte växla till låg växel och trycka på och därmed öka avståndet till hon efter. Crossen är full med sand från uppvärmningen och det knakar och jag kör på alldeles för hög kadens.

Helvete.

Kommer in i kurvorna. Hög kadens är bra här. Är hyfsat smidig och tråcklar mig upp till första backen. Där står folk i mängder och hejar med bjällror och tutor. Älskar. Tungt, cyklar lite och springer lite, håller balansen i leran och kommer ner på andra sidan.

Sweet.

Andra backen. Mer brutal. Måste av uppför sen på i sidled och utför. Älska forsa fram nedför på crossen, yeah nu kör vi. Fortfarande i mitten av fältet.

Kurva på kurva, rakor, ut mot sanden vid havet. Helvetes vacker utsikt mot vågorna. Små backar med lera i sidled. Här vurpar jag plötsligt och blir omkörd. Skit. Upp igen, inte ligga och kravla med benen i vädret. Mot sanden. Jag ser fältet. Av cykeln i sanden, hejarop, springa med crossen på axeln, hoppa upp. Jag är helt slut. Uppför backen till borggården inne i fästningen. Varbergs fästning. Tramporna fulla av sand, hur ska man få med sig dem uppför??

Kullersten på kullersten, in genom en port och klassisk musik, what?? Mys mys, trappor, hoppa av cykeln bära den på axeln, uppför en knix och lång skön utförskörning på först gräs och sedan kullersten.

Ute ur fästningen. Mot målområdet. Trycka på i bocken, fortfarande stark, ser fältet, fram med cykelglädjen nu!!

Skutta med cykeln över två plankhinder och så kurvan mot mål.

Trycker mig runt målområdet. Ner i bocken, för styrkan. För känslan av styrka. Varv ett, check. Och växlarna börjar funka som jag vill. Kan fortfarande ta igen nu kör vi. Har sällskap av några elitdamer, men det viktigaste är min egen körning. Gräset, kurvorna, där är fältet, en som ramlar, yes jag kommer ikapp nu!! och där kommer det, smack. Skallen i backen. Fan. Jag svär, gråter ilskans tår och känner om huvudet sitter kvar. Aldrig smockat ner i backen med skallen så innan. Tackar min noggrannhet för att hjälmen alltid sitter tajt. Alltid tajt, alltid alltid tajt.

Upp, lite skakig. Uppenbart psykad av att hon ramlade varpå jag fick hopp om revansch varpå jag ramlade.

Skakig. Ska jag nu köra säkert, snyggt eller snabbt?

Det blir snabbt, visar det sig. Kanske aggressivt, enligt någon, men med ett pris. Och därmed snyggt, enligt mig. Vurpa på vurpa famlar jag mig, trycker jag mig, morrar jag mig, skrattar jag mig igenom resterande två varv. Hur mycket kan man halka i en sidledes backe? Hur snabbt kan man köra nedför gräset utan att slira i hjulspåren? Hur säkert är hjulspåret? Vågar man lita på det korta lilla asfaltspartiet nedanför hjulspåret så pass att man släpper bromsarna helt och lägger tyngden bakåt och forsar utför ohämmat för att sedan låta asfalten ge grepp för att styra upp situationen?

Sanden igen. Följt av backen till borggården. Musiken. Något klickar i framhjulet. Wtf, det är smabbkopplingen som dinglar därnere, framhjulet sitter löst!!

Stanna vid trappan och surra fast det. Hej då pallplats. Uppför trappan, knixa sig runt och nedför gräset och kullerstenen och så ut och mot målområdet och plankhindret.

Här händer något. Plötsligt tar jag hindret som en proffsryttare. Wtf. Lossar höger fot ur pedalen, balanserar på vänster, kommer med fart mot hindret, hoppat över med cykeln och studsar upp på den igen. Jag kunde!

Samma sak med andra moment nu. Jag jobbar plötsligt med igenkänning. Små backar bli banvallen hemma den klarar du, andra blir snäva kast från någon kurva längs någon av mina grusiga standardrutter runt Barva, osv.

Fler vurpor på det, garva åt eländet, prispallsfältet är borta, trycka sig uppför backen mot borggården, nedför utför hjulspår mera lera havet sanden kurvor, sidled, uppför, hjulspår grepp i asfalten –

Annaaaaaa heja!! från min underbara R&R-klack, de är överallt och ropar och hejar och tittar och även när de inte hörs så hör jag dem

Nedför borggården, Sista kurvan mot målområdet, jag ska trycka en riktigt snygg bockspurt in i kaklet, in i mål.

Så blir det.

Så blev det.

Crossens själ, detta SM, denna lerfest, detta crossväder, kinderna så väderbitna rosiga nu, lera ända in i skelettet, havets råa kyla och mjuka skum i skvalpet, klacken som kramar om, lånar ut jackor, tar cykeln till cykelduschen.

Vi gjorde det.

Crossen, klacken, på riktigt, vi gjorde det.

Men grattis hörni Staffanstorp till guldet dårå, en dag ska jag köra som er

Hör Åsa Erlandsson, silvermedaljör i elitklassen i cykelcross, berätta mer om sporten här

Se banskiss här

Och sluta för guds skull aldrig crossa


Foto Robert, crossen full av sand inför kullerstensbacken mot borggården

2 reaktioner på ”RR #21: hur jag vurpade mig till en fjärdeplats i CX-SM

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s