I min tågkupé

Yo.

Sitter och kommer på mig själv med att älska mina medresenärer. De är artiga, tysta, tar av sig skorna när de ska sätta upp fötterna på sätet mitt emot och har den fina egenskapen att placera sig så att jag får massor av plats att ha just mina fötter på sätet mitt emot. De luktar inte illa och snarkar inte. Visst skrevas det, men på ett artigt sätt. Sofistikerat och hänsynsfullt. Försynt och intagande.

Jämfört med på vägen hit. Australiensiska paret som helt ogenerat satte upp sina skitiga fossingar med skorna på, på sätet. Alltså wtf uppfostran?? De lovordade hur man kunde ta tåget så smidigt mellan länder i Europa. Varpå de drog upp varsin ost- och skinkmacka och sa att de dock föredrog att flyga mellan Sidney och Melbourne framför att ta tåget. På den sträckan, eftersom det var fullt och smällhett på tåget.

Jag frågade om tågen var elektrifierade, vilket de ”nog var”, varpå jag blev tyst och mina tankar började vandra.

Varför i helvete säger du inte att klimatet är vår ödesfråga och att Australien kommer förlora stora barriärrevet för att de här små snorvalparna tar flyget vilket verkligen borde vara en hjärtefråga för dessa små valpar?

Ingen väljer ressätt eller föda för att plåga andra eller medvetet förstöra miljön. Man löser ett problem, eller väljer det som erbjuds med stolthet och anses genuint. Som i Prag, där kötträtt efter kötträtt trängs på menyerna för att besökarna ska få uppleva det sanna tjeckiska köket. Men hade dessa ställen lyft fram växtbaserade måltider som typiskt tjeckiska, ja då hade ju folk valt dem. Som om det bara är köttet som räknas, när tusen rotsaker och grönsaker är minst lika viktiga i den tjeckiska dieten, eller skulle kunna vara det om de fick sin rättmätiga plats.

Vår andra dag i staden sprang vi rätt in i en gudomlig vegansk restaurang med träbord. Mitt i smeten. Stället var fyllt till bredden av de mest genuina rätter från växtriket. Gulaschgrytor, röror, biffar, syrade grönsaker, pålägg, såser, kakor, tårtor, juicer, glass och öl. I mängder. Mer prisvärt än någon stackars knödel med sås på de köttiga ställena. Juicen var dessutom så färsk att man kunde höra enzymerna dansa.

I den billiga pilsnern dansade istället kolsyran.

Slut på detta inlägg. ✌️

2 reaktioner på ”I min tågkupé

  1. Hej Anna, tackar för en trevlig blogg!
    Jag har kollat i den lite då och då sen i somras, men igår såg jag för första gången något som gjorde mig orolig. Australiensarna i tågkupén som inte visste om sträckan Sydney – Melbourne är elektrifierad eller inte. Det är inte det att de inte visste som oroar mig, utan självklarheten att elkraft alltid är bättre än diesel vad gäller koldioxid och dess konsekvenser.
    Om man nu kan lita på Wikipedias siffror för 2016, så kommer 16% av Australiens el från förnyelsebara källor. Resten, 84%, kommer från kol, naturgas och lite olja. Dvs ellok är ungefär lika illa som diesellok där.
    Men visst, Australiensarna gör nog rätt mycket för att ställa om och det är ju lättare om kontaktledningarna redan finns framdragna.
    Ursäkta mitt besserwisserande men jag har svårt för att se alternativa fakta, utan att säga emot.
    (För övrigt: Banan Sydney-Melbourne gammal, långsam och inte elektrifierad.)
    /Segelflygaren

    Gilla

    • Hej ”Segelflygaren”! Tack för att du erkänner att ditt svar är besserwisseraktigt, och vad roligt att du tycker bloggen är trevlig. Eftersom jag uppenbarligen inte nått fram till just dig med mitt budskap i just det här inlägget, så kommer ett förtydligande av vad detta inlägg handlar om.
      Det handlar om att människor kan bry sig om saker, t ex miljön, men ändå välja det som förstör miljön, t ex flyg. Tåg ska här ses som ett exempel på ett potentiellt mindre miljöförstörande alternativ. Min fråga (inte presentation av någon typ av fakta) om elektrifiering ska i denna kontext ses som ett exempel på ett desperat försök att föra konversationen framåt, då jag ständigt söker svar på varför vi människor beter oss som vi gör, men ibland blir så ställd att jag tappar orden. Elektrifiering blev sättet att föra samtalet vidare eftersom det är en förutsättning för effektiva, relativt rena transporter.
      Min poäng i inlägget är att dessa två resenärer gärna tar tåget när det är tillräckligt bekvämt, men flyget om flyget är mer bekvämt. Vilket det uppenbarligen är på den sträcka de nämnde.
      Det är detta som mitt inlägg handlar om.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s