Det roligaste med att köra cross är att det är så roligt att köra cross.

Men god kväll i stugvärmen! Lider ni också av post-förkylda ben och måste stanna hemma från cx-premiären i Falun? Eller skolkar ni också från det förföriska Anundsloppet av samma anledning?

Oavsett vilket: vad kul det är att köra cross ändå hörni.

Idag hade jag två timmar tillgodo efter de gängse lördagsbestyren i huset. Jag begav mig mot Hugelsta för att köra lite mysgrus och kanske upptäcka något nytt avtag att skarva på mot. Redan efter någon kilometer, i höjd med sjukhuset, dök det upp. Segmentet mot golfklubben!

Trampa snabbt över gräsmattan, ta vänster på smala stigen, forsa fram över stenkompisarna och sladda genom sandpartierna. Hålla hårt i styret medan framhjulet bestämmer.

Sista diket mot asfalten, titta bakåt och släppa förbi ett par bilar.

Rulla sakta över asfalten mot Hugelsta. Ta höger mitt i backen, nu börjar gruset på riktigt. Och sanden, det är en sandväg. Upp upp, vänster på ett avtag som ser trevligt ut. Hej då sanden.

Vägen kommer ut på ännu en grusväg. Nu bär det till höger för att undvika svänga mot Lindsäter och istället ta höger mot Björnkärrsvägen för att komma på gräsbeklädda grusvägar mot en kär gammal kompis:

Banvallen.

Hah.

Denna banvall! Här har jag stått många gånger och sett hur medcyklister med breda däck eller bättre crossteknik svingat sig upp medan jag fastnat i halva. Jag har å andra sidan också kört med folk som kommit mot mig ned från backförsöket med ett stort ”Fy”.

Backen är en kort, ganska brant och framför allt smal uppförslöpa. Särskilt kritiskt är det när man tvingas få plats med tramporna mellan två stenar som är lite för stora för att det ska kännas riktigt bra.

Längre upp fortsätter det vara smalt och vägen går mellan stora stenar, genom vattenfyllda gropar och över grovt grus. Dessutom lutar stigen lite, så beroende på vilket håll man kör stigen och beroende på vilket håll man är bekväm att klicka ut, så går ena hållet bättre.

Backen föregås av ett hav av stora stenar som måste cyklas med bestämda tramptag för att man ska få fart uppför. Det enda sättet att cykla dem är att trampa på och låta framhjulet styra.

Och uppför, märker jag, är psyket det enda som räknas.

Här har jag lärt en del av mina två rundor på MTB. Det gäller nämligen att ställa in psyket på att man ska upp. Att ja, backen finns där men man ska inte frukta den utan snarare använda rätt teknik. Precis som att låta framhjulet bestämma i sanden.

Det är lätt att få en hang up på vissa backar. Tror jag har det på den här banvallen. Jag stod och betraktade den länge, så gav jag mig upp mot den, och blev stående på exakt samma ställe som vanligt.

Jaha ja.

Ett försök till, samma sak.

Men för h-ete.

Backlymmel. Jag gick upp med cykeln, hoppade på och tog resten av banvallen ovanligt djärvt. Inte jättekul att köra på bautastenar odämpat, men jag vände vid slutet och körde den även åt andra hållet.

Andra hållet innebär att backen lutar utåt, dvs åt vänster. Jag som klickar ur på vänster sida utsätter då min kropp för dubbla budskap då höger sida plötsligt blir den trygga sidan.

Men det går bra, jag dundrar fram på banvallen och är åter på de stora stenarna vid backen.

Inte heller den här gången kommer jag upp, trots att jag sänker mig så lågt att jag rensar stigen på sten.

En dag, backen, en vacker dag

Jag susar vidare och skrattar ändå. Tänker på just hur crossen gör allting så roligt och spännande. Den gråaste raksträcka blir en fartsträcka, kommer man på asfalt kör man i vägrenens grusparti och aktar sig för sprickor. Är det gropigt övar man på att parera, eller hoppa. Kommer en rot så får man väja. Ibland glida om man vill öka spänningen.

Så fortsätter det. Crossen gör den tråkigaste grusväg underhållande. Genom variationen kommer det alltid något nytt att glädjas åt. Crossen skapar vardagslyx om man så vill! Ja, faktiskt! På sommaren kanske man vill åka till pampiga fjordar, men väl hemma räcker det att invänta crosshösten. Byta fordon. Då behövs ingen fjordutsikt.

Ja.

En riktigt bra upptäckt under dagens runda var ett grustag på andra sidan banvallen. Eller snarare sandtag. Jag tog av mot en väg med bom, vilket visade sig leda till en återvändsgränd vid rälsen. Men vid denna återvändsgränd fanns alltså ett grustag. Eller sandtag.

Och här gör crossen det igen!

Ett kanske tråkigt tag med sly blir en spännande lekplats. Varje hörn har sin utmaning: den sandiga nedfarten med spår i mitten, rakan på gruset, den andra nedfarten med ännu större stenar, en stor sandhög där man kan ta sig upp på sidan och se hur långt man kommer.

Allt detta testar man, med eller utan dödsförakt.

Crossen förvandlar den mest anspråkslösa slyiga dunge till ett äventyr.

Så gick mina två timmar, och jag tog samma väg tillbaka och jagade fram över gruset. När jag kom tillbaka till asfalten i hugelstabacken vilade jag på tramporna och lät vinden och solen älska mig en stund.

Så kom jag fram till segmentet mot golfklubben och körde det baklänges. Några lycksökare i husvagn besåg det hela. Jaga jaga jaga.

Ett par hundra meter senare såg jag en parkering. Grus! Jag svängde in, väjde för ett staket och tog en liten gräsväg ner på cykelbanan.

Snart hemma. Bara lite till grus.

Svängde av och körde sista biten genom Vilsta hemåt. Herre min vilken kvällssol. Förbi stallet, över de två broarna

Där ni badade i somras

och så höger. Sista segmentet. Trycka trycka trycka.

Det räckte inte, men det gjorde ingenting.

Insikten var för stark. Jag svabbade av åkdonet medan den sjönk in:

Det går inte att ha tråkigt på cross, hur man än försöker.

Obs, backen på förstabilden är den omvända sträckningen, bilden med framhjulet är den backe som har huvudrollen som Hang up i inlägget. Om någon nu tyckte att backen på första bilden såg mjäkig ut.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s