Tio svar på frågan ”men vad 17 äter du till frukost??”

Yo, frukostbloggaren här. Snoken proppad med förkylning så ingen cykling, men bloggen går ju även på annat bränsle.

För det händer ju såklart att medmänniskor frågar vad jag äter. Just för att de märker att jag äter veganskt, vilket är fullkomligt logiskt för vissa men inte för andra. Speciellt frukost och speciellt smörgåspålägg har triggat intresset den senaste tiden.

Så här kommer tio svar på den frågan. Inga frukostfoton, orden får tala för sig själva.

Hissa gomseglet och gnugga morgonkaffet ur ögonen så kör vi.

Jobbmorgon: havregrynsgröt gjord sådär perfekt kladdig och rinnig av Karin. Hon går alltid upp först, jag segar och tar hellre disken. Jag duttar på först kanel, sedan nyponskalmjöl och gör en vallgrav runt grötklicken som jag fyller med iKaffe havredryck. Vallgraven fylls på ca 3 ggr under gång. Ibland vill barnen ha blandat rågflinge- och havregrynsgröt. Har aldrig fattat det. Råg skär sig med kanel, fattar inte grejen.

Cykelmorgon: samma som ovan fast lite större portion och plus pumpafrön. Samt en macka med jordnötssmör. Mycket jordnötssmör. Och bara en, annars blir jag för tung i magen. Är jag nervös över något kanske jag tar två iallafall.

Seminariefrukost, som idag t ex. Surdegsbröd med avokado, ärtskott, soltorkade tomater och någon typ av tomatpesto. Yum. Lyxigt av arrangörerna, stackars alla andra som måste käka vanlig ostmacka.

Race-frukost i lånad lägenhet. Under U6 i Tidaholm köpte jag på mig lite standardgrejer och lite lyxgrejer som blev en bra helhet: havregryn, pumpafrön, kanel, iKaffe, bröd och jordnötssmör. Och pulverkaffe. Sådant som finns överallt att köpa.

Lördagsfrukost hemma. Lördagar är städdagar, så här kan det krävas en del energi och mental laddning. Upplägget är samma som vardag fast med mer kaffe, och tahini med tomat och färsk basilika istf jordnötssmör. Tahini är sesampasta som vi gör själva av oskalade sesamfrön som rostas med solrosfrön och mixas med salt och raps-/olivolja. Varken jordnötssmör eller tahini behöver kylas, bra vid strömavbrott 👍

Bakisfrulle: gårdagens flottiga rester om det finns några, havregrynsgröt med kanel och extra mycket iKaffe. Om Karin och jag är bakis samtidigt kan det bli bananpannkakor. Är jag bakis själv har de andra redan dukat undan frukosten när jag drumlar nedför trappan till köket, och finns det tofu hemma gör jag scrambled tofu. Jag smular naturell tofu, steker med gurkmeja, vitlök, buljongpulver och b-jästpulver. Detta superpulver har jag även när jag gör bechamelsås till lasagne, NOM. Svartpeppar på. En extra kopp extra starkt kaffe. Toppat med ett långpass löpning lite senare på dagen.

Fjällfrulle på springande fot. Gröt med kanel. Ej havredryck, för tungt att släpa, får leva lite spartanskt. Knäckemacka med Tartex, en vegetabilisk pastej förpackad på tub. Typ enda gången jag äter det pga priset och för att inte trötta ut smaklökarna. Det är tänkt att smaka som leverpastej, jag tycker de lyckas! Har jag ingen plats för Tartex och mackor i ryggsäcken blir det dubbelt upp med gröt; frullen gick här från njutning till näring.

Hotellfrukost vid cykeltouring: müsli och flingor av allsköns sort som finns i buffén förutom det supersöta, nötter och frön, kanel, kokosflingor, torkad frukt, mm. Detta i flera omgångar, kanske 2-3 beroende på hur tidigt jag tar mig ned till frukosten. Havredryck eller växtbaserad yoghurt, helst naturell Alpro soja, syrlig och fräsch. Finns inte det så krossar jag frukt eller tar helt sonika juice. Och så massor av den färska frukten oavsett: melon, ananas, kiwi, hallon… det som finns. 2-3 mackor med jordnötssmör och grönsaker/sylt/banan. Ibland har de ekologiskt, annars finns det nån fulvariant med palmolja och socker. Men det funkar i krig. Nutella? Blä. Big no no. 3-5 koppar kaffe beroende på hur långt blogginlägg jag skriver.

Bjudfrukost hos vänner: här har jag ibland köpt med mig en burk krämig Philadelphia remake som heter På mackan. Alternativt försöker jag komma ihåg att ta med iKaffe till havregrynsgröt eller musli, alternativt har jag glömt för att det blir spontanfrukost och då går det oftast bra ändå.

Jamen osten då? Jepp, det finns hyvelbar ost från växtriket. Den använder jag i nödfall om det ska göras pizza hemma, eller låter mig snällt bjudas på. Men annars så är den faktiskt för dyr, och för god samtidigt, ja ni fattar…

Det var väl typ tio svar på den frågan. Och om jag någon gång blir trött på tahini och samtidigt skitrik, så finns det även cashewnötssmör, pumpafrösmör, mandelsmör, hasselnötssmör och en uppsjö av olika pålägg för mackan att testa.

Och såklart den fantastiska hommousen. YUM. Den kan vara lite för vitlökstriggande för frukost, men som pålägg på kvällsmackan går den ner.

Det var det det!

Sesamfrökram på er, så hörs vi. Och snart kanske jag till och med får tillbaka så pass mycket luftintag i snoken att jag känner smaken av min frukost.

Ibland blir det backe till frukost, som på bilden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s