Dag 1: billigt vandrarhem, regn och ingen frukost

Här sitter jag i Oslo på ett billigt backpackerställe med kaffe i pappmugg och längtar efter frukost. Som inte ingår och inte finns. Stället ligger x antal km från centrum. Känner mig utsövd men bortskämd som bara vill fly från den här typen av ställen. Jag vill bada!!

På bussen hit satt jag och skrollade utbudet på booking. Jag ville ju köra banan i Ås och sen bo nånstans. Som såklart gärna var billigt och bra, men detta är Norge så jag insåg ju att tusenlappar skulle flyga. Min övre gräns kröp uppåt och uppåt.

Det fick bli ett flådigt gammalt slott på en ö. Fan va härligt. Tusen spänn med havsutsikt. Jag skulle få bada på morgonen och kvällen. Yes den tar vi, första natten ska man skämma bort sig.

Jag skulle just boka när bokningssystemet sa ifrån. Slut på rum. Nån jävel hade snott mitt rum med havsutsikt och dubbelsäng! Den som jag skulle dyka ner i efter väl förrättat back- och rekvärv!

I samma veva frågade han jag satt bredvid vart jag skulle. Han såg väl att jag intensivt växlade mellan att kolla på karta, booking och kalendern. Han snackade ner sin hemstad Kristiansand och övertygade mig om att ta tåget till Stavanger och köra upp till Bergen därifrån. 210 km på fyra dagar. Utan så mycket som en enda backpacker i sikte. Han påpekade också att jag slarvat med en app och det var väderappen. Så visade han mig en app för tåg och buss och tyvärr var tågen slutsålda för cyklar men buss finns. Så nu ska cykeln packas in ännu en gång och jag ska sitta på en buss i nio timmar. En arbetsdag! Perfekt för trötta ben och massor av ljudböcker.

Så blir det tåg hem på fredag, och jag tackar min lyckliga stjärna för sista minuten-beslutet att ta med skoöverdrag och väst. 15 m/s medvind och regn i byarna på norska fjordvägar yeah!!

Nu ska jag rulla ut från den här kvalmiga lobbyn ner till stationen. Så får vi se om jag kommer med, allt kan fortfarande hända för de kanske inte har plats för cykeln.

Regnar gör det också. Började igår som störtskurar man fick gömma sig för. Sa jag att jag fick för mig att cykla till Drammen 46 km bort, sova där och ta tåget därifrån? Well, jag körde 16 km och sen vände jag för vägarna var för tråkiga. Sen kom det där regnet. Och jag bokade om till det billiga stället jag är på nu. Som tog aslänge att navigera till.

Är det något jag lärt mig av resande är det att fatta snabba beslut för att få dem ur världen och fokusera på själva resan. Och göra det enkelt. Har man noll koll på var man är så tar det massor av tid att navigera. Och det tar massor av tid att skrolla booking. Man slösar hjärnkapacitet. Bättre att ta nåt bara och boka så har man gjort det och kan dra! Så hej då skitställe, hej då kaffe i pappmugg och hej då störtskurar.

Oslo, förlåt mig, jag lovar att komma tillbaka och njuta av din skönhet en annan gång, då utan cykel.

Nu ska jag till fjordarna.

La till en bild; alltid fascinerad av hur mkt man får plats med i de här väskorna.