Smérundan 27/5 2018. Dvs imorgon.

Tjena.

Tänkte berätta lite om vårt stundande motionslopp, Smerundan i Eskilstuna.

Smerundan har en 104 km lång sträckning söderut mot Hälleforsnäs. Vid pizzerian i H-näs viker man av till vänster mot Flen. Man har dock förmånen att inte cykla in i Flen, utan istället veva längs byvägarna i Mellösa. Detta sker genom en tvär högergir efter kiosken i Mellösa. I byn finns ett par smaskiga segment att sätta tänderna i, bland annat i första backen efter järnvägen.

Efter Mellösa trampar man snart in i ett skogsparti med lite skugga. Njut av den, imorgon blir det varmt. Ur den mörka skogen reser sig två grindstolpar i sten, som tagna ur en saga från den tiden det var coolt att slåss med svärd till häst. Efter skogen kommer en sjö, och sedan ska ni titta åt vänster.

Harpsund.

Maktens boning!

Yes.

Här tar du makten över benen.

Trampa vidare mot Flodafors och Fjällskäfte, smaka på namnen, njut av gudomliga motlut och susa nerför böljande utförslöpor.

Ta höger.

Glo på rapsfält, dra in den sörmländska luften djupt i lungorna och andas ut strax innan Knektbacken. Den är längre än du tror, men här finns både segment och en depå. Med meny. Och vilken meny! Kaffe, flädersaft, ekobanan och någon slurk lättöl serveras här. Passa på att snicksnacka lite med oss funktionärer medan du käkar banan och källsorterar din pappmugg. Vi gör allt för er denna dag!

Rulla vidare. Trampa på, blås ur och andas ner nytt syre i benen. Slappna av mot styret. Snart är du i Svalboviken, och har ett par av banans mysigaste backar att se fram emot. Glöm inte att bese den magiska Näshulstasjön.

Ta i uppför, så kan du sen ta i nedför! Njut av nerför, njut av uppför, njut av böljande kullar och du är på krönet!

Rulla.

Snart når du väg 214.

Ta höger.

Kör då ett lagtempo bortom denna värld. Se snittet korsa 30, 32, 34, 37. Fortsätt. Veva, trampa, mosa, njut. Förbi Hållsta, förbi Eskilstunas största lantbruksmonterade solcellsanläggning och förbi vattenverket i Hyndevad. Njut över bron. Förbi Ryningsberg och allén och förbi segmentet Rosenforsvägen som jag spar till senare. Mosa uppför sista backen. Ta höger i sista rondellen, vinka till funkisen med flagga och ladda för sista segmentet från Alfa Laval till Skogaholm.

Missa sista delen av segmentet när du svänger höger till Vilsta.

Andas ut. Sakta ner. Målrakan är över, spurten är slut. Propagandacykla in i mål, förbi hästarna och löparna och livsnjutarna.

Var stolt.

Klicka ur, ta en banan, kasta skalet i gröna påsen och släng dig själv i ån, eller på gräset. Ta en macka! Ta en falafel och en saftig tomat från Granerfeldts! Drick rabarbersaft!

Lägg dig på massagebänken och få dina djupa vadmuskler välbehövligt knådade.

Ta en kaffe till. Snacka banan, krama om en funkis, snacka med en flaggis, spana på en Tesla, sitt i skuggan eller i solen.

Gå och lägg dig nu, eller stanna uppe, men var pigg och nyfiken och cykelredo imorgon.