Kort om kort träning

Yo!

Kolla hur fint vi spurtar på gröndal.

Ska snart sova inför morgondagens distans.

Men först nåt kort om möjligheterna med just korta pass.

En av de bra sakerna jag lärt mig i vår är just att lägga upp ett kort pass. Hade varit otänkbart för ett år sen, hallå första timmen är ju bara uppvärmning liksom, men människor runt mig har den här våren fått mig att inse att det går.

Det finns många skäl till korta pass. Varje skäl är unikt. Idag skulle jag hem till middagsfixet efter ett åtagande i skogen. Men jag ville rulla in mina nylimmade tävlingshjul, och jag ville bli svettig, så då fick jag använda min timme klokt.

Som den långdistansare jag är, så fick jag nyttja diverse tricks för att lura benen att ta ut sig.

Det första var stravasegment. Yes box. Jag har ett QOM på ett segment som ligger så att man tvingas använda sträckan dit till uppvärmning. Annars klarar man inte att ösa för att försvara själva segmentet.

Det andra tricket är backe. Efter segmentet kommer man nämligen till hugelstabacken, där jag idag körde upp fyra gånger. Minst tre krävs för att väcka benen. Ett mer än tre gör att jag känner mig lite duktig.

Tredje tricket är att öva 1-2 tekniska saker. Det ger distraktion och gör återigen att jag känner mig duktig. Den här gången valde jag att öva sitta stilla med överkroppen samt att skjuta på över krönet.

Sedan mosade jag i hyfsad fart hemåt till middagsfixet.

Väl hemma hade jag lyckats uppbåda lite flås. Med brännande lår. På ca 50 minuter.

Det var dagens korta om träning med kort om tid, godnatt!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s