Bli loppsmart – så gör du!

Hej alla foliehattar!

Idag snackar vi inkludering här på bloggen. För nu när vårens alla sköna motionslopp och tävlingar närmar sig så blir ju allting mycket roligare ju fler som känner sig välkomna!

Så hur kan det se ut i ett PM och vad kan man göra som arrangör?

Svar: mycket.

Det handlar om smart, träffsäker, inkluderande kommunikation. Lite vanligt vardagshyfs, långt bortom damsatsningar och rosa girolopp och goodiebags och podieflickor. Vi snackar vardagsinkludering som alla kan klara. Och som du som arrangör kan börja göra redan idag! Du behöver inte ens kalla dig feminist!!

Vissa är faktiskt riktigt skraja för f-ordet. Mer om det i något annat inlägg.

Men ok, vi drar igång med tre vanliga nybörjarfails som ofta begås av dem som VILL SÅ VÄL. Men svälj stoltheten och välj mångfalden. Gör om gör rätt.

Nu kör vi.

1. Bara män på bilderna

Ja men det är ju såhär det ser ut i sporten idag! Det är ju flest män! Förresten tänkte jag inte på det, jag valde bara snygga cyklister hallå!

Hallå själv. Vill vi att sporten ska vara lika öppen för kvinnor som män, flickor som pojkar, korta som smala, tjocka som mörka, osv. – ja, då är det dags att börja visa detta på affischerna. Räkna antalet kvinnor och män och se över mångfalden överlag i bildvalet så kommer du långt. Vill du tänka ännu mera inkluderande tar du dig en titt på vad personerna gör på bilden. Är det män eller kvinnor som ligger på rulle? Vem serverar fika? Vem ler och lägger huvudet på sned och vem står och ser hård ut? Hur får vi alla att se glada ut? En bild signalerar mer än vad du tror.

2. Kvinnornas omklädningsrum ligger precis bredvid. Och förresten, vår klädkollektion har även damstorlekar, och vårt cykelmärke har ramar med damspecifik geometri!

Ja men vi har ju det, vad är problemet? Vi är stolta över det och vill berätta det!

Gör det då smart. Genom orden ”även”, ”damspecifik”, etc., så befäster du att mannen är norm, eftersom det alltid är undantaget från normen som beskrivs. Skriv istället att ni har storlekar för kvinnor och män, ramar med herr- och damspecifik geometri (om det ens är relevant), samt att det finns omklädningsrum för herrar på ett ställe och för damer på ett ställe.

3. Vinnare och bästa dam

Ja men den som körde snabbast var ju man och sen hade vi en damklass som körde och den som vann där var ju bästa dam!

Jo. Men de tävlade väl i två olika klasser? Då skriver du vinnare i herrklassen respektive damklassen. Och är du journalist, eller har något som helst inflytande över vad som skrivs i mediekanaler – tänk på att lyfta fram samtliga vinnare i samtliga klasser.

Jag tror ni fattar grejen. Tänk efter helt enkelt. Utgå aldrig från att en viss kategori människor är den vanliga cyklisten. Det finns lika många cyklister som det finns individer, och vill vi nå ut till underrepresenterade grupper så finns det massor att göra utan att vi behöver starta tjejträningar, tjejlopp och tjejdamtävlingsklungor – även om de också fyller sitt syfte.

Mvh,

er hängivna vardagsfeminist

Fotokudos till Katja

En reaktion på ”Bli loppsmart – så gör du!

  1. 4. Börja inte motarbeta kvinnorna när de väl är inte längre foton på PM och fina ord på webben utan faktiskt är med och tar plats i verkligheten, i föreningen och i sporten, hur surt det än känns för dig som är van att vara (manliga) arrangören hela dagen alla ser upp till.

    Gillad av 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s