”Reflexväst??” och andra vanliga cyklistkrockar 

För några nattcyklingar sedan, på väg mot den ganska feta bergsby som heter Wernigerode där vi skulle  bo billigt på lyxhotell med dubbla sovrum, kände jag för att sätta på mig min vindväst. Den är röd och låg i en av mina bakväskor (också röda! Matchar yey). Detta var på en platå mellan två backar. När jag underrättade Forest om vad jag höll på med, fick jag ett svar som både kullkastade min tillvaro och gjorde mig medveten om varför han och jag ofta reagerar så olika i situationer som kräver någon typ av ryggmärgsreflex. 

Han sa: ”Ska du sätta på dig reflexväst så att du syns bättre?”

”Reflexväst, whaaaaaat??? Hur i hela helvete hade du tänkt att det passar ihop med resten av min tajta, väldimensionerade, balanserat matchande outfit?”

Tänkte jag, men sa istället 

”Nej, jag sätter på mig vindvästen bara”

Där och då insåg jag vem jag hade att göra med. Detta är snubben som cyklat tvärsöver hela Kanada. På en halvdämpad mtb. Det är 24 000 km. Knappt 8 Sverige, typ? 

En annan kväll, närmare bestämt när vi hade checkat in på den tyska tantens trafikstörda skithotell, fördjupades min förståelse ytterligare. Uppgiften var att laga de slangar jag så omsorgsfullt lyckats punka under resan. Forest fick fatt i en svart ventilhatt som låg lös bland verktygen, och gav den en frågande blick. 

”Jag tar alltid av dem”, förklarade jag, ”de är oestetiska”.

Forest hade mycket svårt att ta in hur man kunde underlåta att ha kvar detta skyddande hölje på ventilen. Han anklagade mig genast för otillbörligt tillfogande av skaderisk på ventilen. Vilket jag självklart avfärdade.

Slutligen fick jag kämpa för att han skulle ta ett snyggt touringfoto på mig till bloggen. Därav det något krystade ansiktsuttrycket. Han förstår helt enkelt inte poängen. Det är väl upplevelsen och vyerna som är poängen, tyckte Forest. 

Och det är det ju! Också!! 

Därför avslutas det här inlägget med  en liten filmsnutt. Ni hör väl ekersången??

Men va fan, uppkopplingen är för kass för filmer. Blir en bild istället: 

​​

2 reaktioner på ””Reflexväst??” och andra vanliga cyklistkrockar 

Kommentera

