Heja Åkers pizzeria! 

Det är soligt, klart och kyligt utan en vindpust ute, jag gråter av saknad morgoncykling men stålsätter mig med att det kommer fler cykeldagar snart. Som den på bilden här, som jag med sökande blick och vidgade näsborrar försöker fylla ut med däck runt kroppen. 

Jag irrar runt i huset, diskar av mig lite rastlöshet, pratar solceller med en myndighetshandläggare och tar en macka till. Efter det här inlägget ska jag ut i vädret och göra ärenden innan Forest kommer med bussen.

Men nu kör vi ett inlägg om pizza.

Ett av stoppen under Jonathans överljuvliga runda över Sörmlands crossgrus var ett pizzastopp. Denna fantastiska Jonathan hade riggat så att pizzerian köpt in ost från växtriket till dem som ville njuta en vegansk pizza. 

Klart man ville!!

Medan Jocke beställde in två (2) marinara och Magnus lade ut texten om det fantastiska i blandningen av vatten och Cola, fick jag och Jonathan in våra runda, vackra, fulländade skönheter. 

Kletiga, smetiga, bubbliga, frasiga. 

Osten (eller vad man nu ska kalla den) liksom kilade in sig i gommen, smög runt i varje skrymsle i min mun och virade sig runt varje tand så snart jag tog ett bett. Jag skar ett proffsigt jack i pizzan, drog av en trekantig bit och osten flöt och drog sig loss sådär långsamt, segt och degigt som smälta ostar gör. 

Bagaren kom sjävklart fram och undrade vad vi tyckte, och jag lovade att göra reklam för deras pizzeria (varför vill den skriva puzzeria hela tiden utan autocorrect??). Så det är det jag gör nu.

Och just nu skiter jag i att osten vi åt kanske inte alls bör kallas ost, att den är tio gånger dyrare och att ingen jävel bryr sig om varför jag bryr mig om varifrån den där kletiga, beroendeframkallande smeten på konceptet pizza kommer ifrån. 

Just nu vill jag bara hylla alla kockar som anstränger sig för att få till det allra finaste, kletigaste, smetigaste bubblet från det fantastiska växtriket. 

Som Gud gav oss. Halleluja. För övrigt röstade jag i kyrkovalet. Hoppas de fortsätter sätta upp solceller på kyrkorna, som de här hjältarna som började med församlingshemmen. 

Kram!! 

Nom nom NOM, foton Lucas (det på mig) och jag (det på pizzan och cyklisternas ätande händer)

2 reaktioner på ”Heja Åkers pizzeria! 

  1. För att antal år se’n ville man i Fläckebo montera solceller på kyrkan, men då satte sig Myndighetssverige på tvären. Si det gick absolut inte för sig p g a antikvariska skäl, De skulle förändra kyrkans utseende för mycket. Nota bene att de knappt skulle synas när man står på marken. Och församlingen ville väldigt gärna hämta kraften från ovan.
    Förresten, om du skulle råka passera Fläckebo kyrka på en cykeltur, fina vägar, men inget grus, så sväng ner till Hembygdgården och ta en titt på Odendisastenen, Sveriges enda runsten rest ör att äre en kvinna.
    ”Gode bonden Holmgöt lät resa (stenen) efter Odendisa sin hustru. Det kommer icke till Hassmyra en bättre husfru som råder för gården. Rödballe ristade dessa runor. Till Sigmund var Odendisa en god syster”

    Gilla

    • Inget grus??;) tack för tips om runsten! I Eskilstuna finns även sigurdsrustningen att beskåda, ute vid sundbyholm! Ang solcellsestetik och kyrkor så finns det färgade solceller, de ser ut som kyrkofönster! Något för Fläckebo?

      Gilla

Kommentera

