Så lätt är det att vara vegan på cykel

Igår skrev jag om tvångsinseminering och att det kunde vara socialt jobbigt att stå för en viss ideologi som inte delas av dem runtomkring. Speciellt en ideologi som visar sig i många sammanhang som inbegriper födointag.

Socialt utstickande, ja.

Socialt befriande när man väl förklarar hur man tänker, ja.

Kul att få nyfikna frågor, ja.

Praktiskt möjligt, absolut.

Det är överlag superenkelt.

T ex:

Frukost innan Norbergsdräpare: Oatlys havremjölk (iKaffe) till gröten, jordnötssmör på mackan, check.

Cykelkaka i ryggfickan: vipsa ihop egna av havregryn, kokosflingor, nötter och dadlar och lite nyttigt nypon/hampa/ingefärspulver om du har.

Cykelfika: varningsflagg, om du inte är på Café Samt i Enköping. Samtidigt vill man ju gynna kaféerna. Fråga efter sojamjölk till latten, om de inte har det eller ens delicatoboll, ta svart kaffe, en extra cykelkaka och se glad ut. Annars kan en isglass vara ett alternativ. Om det finns en ica i närheten, bunkra med bananer och liknande.

After bike på stan: rulla in cykeln på o’Learys och vräk i dig nåt från deras Oumph*-meny: nachos, enchiladas, burgare, ceasarsallad, etc med alla tillbehör: guacamole, veg ifrache, smältbar ost, tomatsalsa, BBQ-sås… NOM.

Sushi på stan: byt ut fisk, omelett och skaldjur mot avokado och tofu. Det ska vara massor av wasabi.

Snabbt efter kvällsrundan: röda linser kokta med ingefära, curry, vitlök, chili och kokosmjölk. Eller nåt halvfabrikat (burgare, biffar, panerade grejer…)

Cravings efter lördagsturen då du glassat på Bellmans i några timmar, och är sugen på fulkäk: stek tofu ihop med purjolök, gurkmeja och b-jästpulver. Det finns på ica och smakar lite ostigt. Ost är beroendeframkallande, det är därför du blir sugen på det så ofta. På med svartpeppar. Tänk äggröra.

Slutet av månaden-käk: ärtsoppa! Say no more. Asgott dessutom. Glöm inte mejram.

På cykelresan: vissa cykelresor är i princip veganska. Vätternrundans p-sallad var helt ok 2012 vad jag minns. Mallis har jag ingen koll på, men det borde väl funka med paella där skaldjuren byts ut mot nån trevlig kikärta. Arrangörer som hänger med i utvecklingen har dessutom alltid vegoburgare, t ex Engelbrektsrundan och Groopencross. Bars brukar finnas; och heter de dessutom något med ”raw” i namnet, så är de från växtriket.

(En anekdot från Basemile i vintras, när vi lunchade på pizzerian i Hälleforsnäs: jag beställde en Vegetariana utan ost, och bad om olivolja. De förstod inte först, men när jag förklarade att jag ville ha den på min pizza, för smaken och kalorierna, så gick det upp ett ljus och de tog fram en fin grekisk olja till mig. En annan i sällskapet noterade detta, och bad också om olja. Han fick sin olja, men tog med sig flaskan in på muggen. Han hade väl slut på Chamois. Vem vet vad som hade hänt med hans cykling den dagen om inte jag hade åberopat behovet av olivolja till min pizza?)

Ok vi fortsätter.

Innan cykelloppet: tagliatelle/klyftpotatis med svampsås och gröna linser eller oumph. Gräddigheten i svampsåsen kommer från sojagrädde, den blir tjockare än havregrädde vid kokning. Bönpasta etc som finns i affärerna smakar skit – ta inte den även om den känns nyttig. Den funkar på sin höjd i lasagne-form.

after spurtundan-buffé på Bianchi: potatissallad, oliver, grillad paprika och blomkål, hommous, vitlöksmarinerade champinjoner, inlagda stora vita bönor, espresso, focacchia, soltorkade tomater, färska tomater, spenat, ok de kan bli bättre… cafe americano!!

Valborg: grillad sparris och nån schnitzel/burgare/korv/whatever från affärernas outtömliga utbud (notera att korv bara är en form, en mycket praktisk sådan!) Sås: kall sås på Oatlys iFraiche, lite rökt salt, pressad citron och valfri örtkrydda, t ex dill. Har käkat det tre dagar i rad eftersom jag köpte hem och sen vart sjuk ;( Potatissallad vid sidan av kan göras med kapris, vinegrette, rädisor och färsk basilika/dill/persilja. Cole slaw görs på riven vitkål och Plamils äggfria majonnäs.

Midsommar: samma sak, typ, fast mer fokus på dill och färskpotatis. Och lägg till knäckemacka med äggfri majonnäs och kimchi.

Jul: lägg till senap. Nej fan, orkar inte tänka på julen nu.

Nyårsförrätt: avokadohalvor med iFraiche blandat med tångkaviar, rödlök och pressad citron. Glöm inte dillkvisten.

Hippa vegankäket: pulled oumph med sötpotatispommes och palsternackspuré

Tidlös gulasch: gröna linser, lök och potatis stekt med bisarra mängder paprikapulver och kokt i krossad tomat

raw food by Erica-käk: squashpasta med avokadokräm

osv etc mm.

osv etc mm.

OSV ETC MM.

Ni fattar.

Den här listan kan göras hur lång som helst.

Det är skitlätt att käka veganskt nu, 2017. Bara att räkna antalet märken, sorter, smaker, etc av växtmjölk i affären nästa gång du ska handla skithuspapper. Och är du djurvän, eller vill att dina medmänniskor ska slippa döda djur för att ha en inkomst, så kan du göra skillnad för dem. Du kan du välja att göra det. Alla har inte det valet, men många har det.

Kan du dessutom avvara en kvadratmeter stor jordplätt, kan du sätta ditt eget squash-frö. Och så en vacker dag i gissningsvis september, har du plötsligt en sån här gigant som kikar fram på dig under bladen.

*oumph är ett fabrikat av sojakött, trådigt och mättande med mycket tuggmotstånd. Finns i frysdisken på de flesta mataffärer numera. I Västerås var City Gross på Erikslund först ut. Jag vevade ut dit på racern, klapprade omkring i den gigantiska affären på jakt efter guldet, och fyllde min ryggsäck med olika smaker: pulled, BBQ, kebab, Garlic n Thyme… Nom.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s