Reparation och separation

tjena.

Inatt sov jag skitdåligt. Det kan ha berott på Katjas rödtjut, men jag tror egentligen att det var en omedveten sorg över mina skoskydd.

Jag vaknade vid halv sju, kollade på klockan vid sju, gick på toa vid halv åtta och försökte sen somna om. Jag testade diverse tips och trix för att somna men låg bara och vände mig. Så jag gick på toa igen. Jag kände på mitt fettiga hår (inpackning över natten), kollade på mitt glåmiga fejs (sådan sömn, sådan blick) och bestämde mig för att acceptera att det var morgon. Jag mediterade i 20 minuter, satte på kaffet och tog fram skoskydden.

Idag ska de begravas.

De har hängt med länge. Först var jag lite anti när folk sa att jag skulle köpa ännu en pryl, men när jag väl gjorde det (efter Tjej-Vättern 2011) har jag älskat dem och den värme de ger mina fossingar. De är vindtäta, skyddar mot vårkyla och har reflexer. Vid regn bildar de ett våtvarmt omslag som kan rädda livet på en runda.

En liten resumé över deras olika lagningar genom åren:

1a. Vänster tåparti utsida: lagning och förstärkning med slangbit. Något av det första jag gjorde. Alltid en aha-upplevelse första gången man tittar på undersidan och inser hur det avslöjar körstilen. I detta fall vilken fot man sätter ner först/mest och vilken som får sitta kvar i pedalen.

2. Vänster tåparti insida: lagning och förstärkning med läderlapp, utfört av skomakaren i Eskilstuna. Höger för jämförelse.

1b. Vänster tåparti utsida. Här ser den riktigt ok ut, nästan körbart skick. Klippte alltså till och sydde på i sick sack-mönster för bästa täckning. Krävs en maskin med lädernål och dito tråd. Slang som material är riktigt hållfast.

3. Vänster kardborreband undertill. Behövde bytas då det ursprungliga helt enkelt började släppa och fladdra. Gjordes hos skomakaren i Eskilstuna.

4. Höger dragkedja, byte, samt sick-sacklagning. Något av det sista, men mest rejäla jag gjorde hos skomakaren.

5. Förstärkning av hälpartier, höger och vänster. Även det hos skomakaren.

Såhär ser de alltså ut idag. Det som skulle krävas för att göra dem körbara igen är förstärkning och lagning av höger tåparti,  nån typ av sömnad på vänster ovansida samt det som fällde avgörandet – ny blixtlåshållare på vänster. Den drog jag av igår när jag skulle ut med Katja.
(Just det har bytt vänster kardborreband upptill också, hos skomakaren)

Det var dagens inlägg om drift och underhåll. Idag är det långfredag och snö i luften, så det här inlägget får avslutas med en (suddig) bild av Katja som fattat posto framför dasset vid han-på-torpets torp under gårdagens runda.

Han var som vanligt inte där.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s