Vegan means trying to suck less

image.jpgVi människor har en oändlig förmåga att hitta på sätt att förstöra vår planet och vår hälsa.

Denna blogg heter grön cyklist. Jag tog det namnet för att jag inte kan avhålla mig från att bry mig om miljön i allt jag gör. T ex nu när jag mobilbloggar från tåget till Mora för att spontanköra Öppet spår – bara för att han-jag-skärper-mig-med skrev på Facebook att han skulle det.

Det är ju trots allt rätt egoistiskt: lägga 2000 spänn på att köra 90 km på skidor i ett spår brett som en mindre motorväg. Så man lär ju anstränga sig lite för miljön.

Så håll tillgodo: här kommer min gröna Vasaloppslista.
1. Utrustningen: först hyrde jag min utrustning en säsong för att testa om det var kul, vilket det var. Då köpte jag ut den, dyrt för att jag ville ha kvalitet. Och den har hållit bra. Jag har inte köpt några nya prylar eller utrustning för specifikt detta lopp, (glasögonen som jag kör i kom med Ridleyn som jag köpte begagnad i somras)

2. Kläderna: vissa plagg är samma som jag använder på cyklingen, t ex merino-tröjan, långärmade cykeltröjan, vindjackan och mina korta tajts som jag har som ett extra lager.

3. Vallan: fästvalla är ingen stor miljöbov, men det är glidvallan. Mycket kemikalier där. Därför har jag en kuzminsickel som jag hyvlar belagen jämna och fina med. Alltså en typ av stålsickel. Lite som att rycka manen på en häst. Effekten är likvärdig som för giftvallan. Och så standard fästvalla, gärna också en gammal champagnekork, som tar mindre plats än dito standardklossen.

4. Transporterna: Vasaloppet är ett A- till B-lopp, vilket gör att folk måste ta sig till starten, och även om de flesta nog hellre sätter sig på en av Vasaloppets bussar så skapar det massor av transporter. Det är inbyggt i loppet. Dessutom kör folk bil till loppet. Jag äger ingen och tar tåget både till och från Mora i år. Och buss till starten eftersom jag sover på en soffa i Mora.

5. Käket: veganskt sen länge. Lågt avtryck på miljön. Jag skulle kunna köra 5:2-dieten för att pressa ner avtrycket ytterligare, men det får isf bli efter öppet spår.

6. Blåbärsoppan i depåerna: en vikmugg i bakfickan gör så att jag slipper använda engångsmuggar vid depåerna. Bara man sköljer av den lite i snön går det bra och kladdar inte så mkt.

7. Elanvändning för att koppla upp sig och lägga ut selfies under loppet: denna kan bli lurig. Kanske blir nån enstaka statusuppdatering, men brukar inte vara prio. Om jag ser nån kravmärkt banan längs banan kanske jag lägger upp en bild på den.

Nu kan jag inte komma på mer. Jo, kanske att jag (8) fick Magnus som jag åker med att ta tåget han också. Det kanske kan räknas som en bonus.

Lite som ett plushus.

Jag ska också (9) ge fan i att glömma mina skidor på tåget. Det har hänt förr. Då löste jag problemet via barndomsvänner och kollegors syskon. Men nu kanske jag skulle tvingas köpa nya skidor. Det vore ju inte så miljövänligt.

Iofs! De hyr ut skidor har jag hört. Det är ju bra.

Nä, nu kör vi. Jag lovar att (10) inte kasta godispapper längs banan; då får man nämligen tidstillägg har Vasaloppet lovat.

Och då kanske han jag skärper mig med får bättre tid än mig.

2 reaktioner på ”Vegan means trying to suck less

  1. Oavsett syftet med 5:2-dieten så kan det vara bra att ha i åtanke att den inte är lämplig om man vill bli starkare som (t ex) cyklist. Just den dieten är framtagen för de som vill banta, är därför poppis bland vissa tyngdlyftare men inte ens de kör den när de bygger muskler utan enbart under tiden de ”deffar”. Vill man som uthållighetsidrottare ändå prompt köra den så kan det vara vettigt att göra ett uppehåll iaf under den perioden man tänker utvecklas. Du behöver förstås inte hålla med mig men det finns milvis med studier och jag skriver detta för jag kommer ihåg att du sagt flera ggr att du vill fortsätta bli starkare, få ut mer av intervallerna mm. Och då är det snarare fler än färre (rätt sorts) kalorier som är nyckeln. Miljön överlever. Kör hårt! Puss.

    Gilla

Lämna en kommentar